Program Poruszające Bajki o Emocjach
Sprawdź, jak Twoje przedszkole może dołączyć do programu Poruszające Bajki o Emocjach.
Zobacz, z czego składa się program Poruszające Bajki o Emocjach, jakie tematy poruszamy na warsztatach z dziećmi. A przede wszystkim zobacz, jak możemy Ci pomóc zaopiekować się emocjami Twoimi i Twojego dziecka.
Program ma na celu wsparcie Was, rodziców i nauczycieli na trudnej i często mało intuicyjnej ścieżce zajmowania się młodym człowiekiem.
Roczny program Poruszające Bajki o Emocjach
Warsztaty dla dzieci
10 bajek dla dzieci, 1 x w miesiącu w grupie przedszkolnej.
Są to warsztaty, angażujące przedstawienia, w których dzieci stają się bohaterami. Poprzez fabułę, instrumenty intuicyjne, improwizację, szlifują:rozpoznawanie emocji,zarządzanie nimi,trenują umiejętności budowania relacji.
Dzięki temu mają za sobą dobrą praktykę zarządzania swoimi emocjami. To baza, z której możesz codziennie czerpać, przypominając sobie postacie z poszczególnych bajek i pokazywanie, jak można poradzić sobie z sytuacją konfliktową.
Materiały edukacyjne dla nauczycieli
Materiały edukacyjne dla nauczycieli. Segregator z kompletem opracowań dotyczącym każdej emocji z każdej bajki.
Dzięki swojej obecności na warsztatach zapewniają ugruntowanie doświadczenia z bajek. Korzystają z mocy opowieści i w sytuacjach trudnych odwołują się do postaci z bajek i wypracowanych sposobów radzenia sobie z emocjami i konfliktami przez dzieci.
Poprzez to pogłębiają umiejętności dzieci w radzeniu sobie z emocjami i zarządzaniu sytuacjami społecznymi.
Zyskują nową metodę do pracy wychowawczej, pełną szacunku do dziecka i jego emocji.
Materiały edukacyjne dla rodziców
Materiały edukacyjne dla rodziców w postaci kursu pdf, który jest wysyłany na skrzynkę mailową.
Dzięki opisowi bajki oraz wprowadzaniu w zagadnienie konkretnej emocji, propozycji ćwiczeń indywidualnych, rodzice wiedzą, jak zachować się w sytuacji wściekłości dziecka. Korzystają z opowieści i bajek, mogą odwołać się do doświadczenia dziecka w przedszkolu i poprzez to budować w nim umiejętności radzenia sobie z emocjami w domu. Poprzez ćwiczenia indywidualne rodzice zyskują świadomość swoich zachowań wspierających dzieci.
Dzięki temu mają szansę utrwalać relacje z dziećmi, które są najlepszą gwarancją dobrego rozwoju dziecka.
Spotkania
Spotkania (off line/ on-line) z rodzicami i nauczycielami dzieci.
Podczas warsztatów poruszane będą tematy związane z emocjami dziecka i dorosłego oraz jak wspierać siebie, kiedy „krew zalewa”.
Dzięki warsztatom ważni dorośli wyjdą z konkretnymi umiejętnościami wychowawczymi, świadomymi różnicy między konsekwencjami a karami, pochwałami, a informacjami zwrotnymi, istotności relacji oraz sposobów na opanowanie swoich emocji.
Praktyka czyni mistrza! A przecież dzieci bardzo wzorują się na nas, dorosłych, atem warto zadbać i o swoje kompetencje.
Dzieci podczas warsztatów GRAJĄ na instrumentach tj. bęben oceaniczny, kije deszczowe, kubki burzowe, kalimby.
Sprawdzamy swoją skuteczność. Naprawdę. Prowadzimy grupowe WYWIADY z dziećmi przed pierwszymi bajkami i po ich zakończeniu. Badamy ich ocenę rozpoznania emocji oraz wglądu w sytuacje społeczne. I jesteśmy skuteczne 🙂
Każde dziecko otrzymuje KOLOROWANKĘ o emocjach. Znajdziecie tam krótkie zadania i pytania. Dzięki nim dowiecie się więcej o emocjach swoich dzieci.
Grupa otrzymuje TABLICĘ POMIARU NASTROJU. Zaadaptowaliśmy narzędzie stworzone na Yale University, dzięki niemu codziennie będziecie mogli sprawdzać swoje emocje i być ich jeszcze bardziej świadomymi.
Materiały dla rodziców mają formę kursu on-line 🙂
Dlatego zapisz się i otrzymuj raz w tygodniu informacje o emocjach dzieci.
Tematy warsztatów
Zazdrość
Karawana przemierza pustynię. Każdy z jej uczestników niesie zabawki dla dzieci z dalekich krain. Czy uda im się przejść spokojnie? Czy spotkają Zielonego Księcia, który kradnie zabawki napotkanym karawanom? Czemu się tak zachowuje?
Strach
Indiańskie plemię Błyszczące Strzały od kilku tygodni prosi o deszcz. Jednak ciągle panuje susza. Ależ zaraz! Podczas wspólnego przywoływania deszczu nie ma Cichej Trawy? Gdzie się podziewa? Czemu nie przychodzi na wieczorne prośby?
Smutek
Zwierzątka w Dębowym Lesie bawią się doskonale. Jednak podczas zajęć w ich przedszkolu orientują się, że brakuje Wilczki. Czy odnajdą swoją przyjaciółkę? Czy pomogą jej poradzić sobie ze smutkiem?
Frustracja
Dyzio wraz z kolegami górnikami pracują w kopalni cały dzień. Kiedy czas opóścic ciemne i ciasne korytarze trzeba ustawić się w kolejkę do windy. Dyzio tego nie umie. Przepycha się, chcą być zawsze pierwszy. Co na to inni górnicy? Czy uda im się pomóc Dyziowi poradzić sobie z frustracją?
Złość
Podróżnicy zwiedzają ciekawe krainy. Docierają również do wyspy, którą rządzi Królowa Szarlotka. Czemuż jej poddani są smutni i wystraszeni? Czy Podróżnicy pomogą mieszkańcom uporać się z problemem, jaki trafi Królową?
Radość
Kalimba, dziewczyna o niebieskich włosach postanawia sprawdzić, co słychac u jej starch znajomych: Cichej Trawy, Dyzia, czy Zajączka. Jak wygląda ich życie, kiedy już potrafia radzić sobie z trudnymi uczuciami?
Rozczarowanie
W Fabryce Św. Mikołaja Elfy i Krasnoludki pracowicie pakują zrobione przez siebie zabawki. Trzeba przecież, aby każde dziecko otrzymało prezent pod choinkę. Św. Mikołaj jednak obwieszcza, że muszą przerwać pracę, ponieważ otrzymał bardzo osobliwy list. Co w nim jest?
Duma
W dalekich Chinach jest klasztor, gdzie szkolą się wojownicy i wojowniczki Dobra. Ich Wielki Mistrz wyznaczył przed nimi dzisiaj trudne zadania, lecz dzięki nim będą umieli rozróżnić dumę od szczęścia. Czy im się to uda?
Do jakiego wieku dopasowane są bajki?
Program skierowany jest do dzieci od 3 do 9 roku życia. Warsztaty dopasowane są do wieku odbiorców i zaprojektowane na podstawie naszych poprzednich doświadczeń.
Jak wyglądają warsztaty?
Dzieci stają się bohaterami naszych bajek. Wyobrażają sobie, że są podróżnikami, czy zwierzętami z Mruczącego Lasu. Czy wiesz, jakie dźwięki wydaje taki las? Wspólnie z dziećmi mruczymy, śpiewamy, gramy na instrumentach intuicyjnych. Wszystko po to, aby spotkać postać (podgrywaną przez jedną z nas). Ma ona problem ze swoimi emocjami. Dzieci rozpoznają to uczucie, nazywają je i szukają sposobów na ich opanowanie. Kiedy kończymy warsztaty, wychodzimy z roli zwierzątek i omawiamy nasze bajkowe doświadczenie. Szukamy podobnych sytuacji w prawdziwym życiu. Dzięki temu dzieci rozumieją bardziej siebie i innych. Doskonale rozpoznają emocje w życiu codziennym i potrafią sobie z nimi poradzić.
Jaki jest cel warsztatów?
Uczymy dzieci, jak radzić sobie z emocjami. Te umiejętności gwarantują nam przetrwanie nawet wtedy, kiedy jest ciężko. Gdy wiemy, co czujemy, dbamy o swoje potrzeby, relacje, umiemy prosić o pomoc lub samodzielnie stawiać czoła wyzwaniom. I właśnie tego uczymy uczestników i uczestniczki programu.
Jak wyglądają warsztaty w pandemii?
Nasze trenerki w przedszkolu noszą przyłbice, dezynfekują ręce oraz sprzęty potrzebne do warsztatów. Zachowują dystans społeczny z innymi nauczycielami. Warsztaty prowadzone są w grupach przedszkolnych, więc dzieci nie mieszają się.
Co dokładnie zawiera program?
- Warsztaty dla dzieci,
- Kolorowankę A3,
- Spotkania z nauczycielami,
- Kurs on-line dla rodziców,
- Tablicę pomiaru nastroju do grupy,
- Materiały edukacyjne dla nauczycieli,
- Wywiady przed i po bajkach, aby zobaczyć rezultaty naszego programu.
Jesteśmy zespołem, który od 6 lat wspiera dzieci i rodziców w mówieniu o emocjach. Nauczycielom proponuje nową metodę do pracy. Bo mówienie o emocjach nie jest proste, ani intuicyjne.
Wspólnie możemy więcej!
NASZ ZESPÓŁ
Studiowałyśmy psychologię, pedagogikę, niektóre z nas skończyły animację kultury. Jesteśmy trenerkami umiejętności miękkich. Wierzymy, że każde dziecko ma swoją własną historię do napisania.
MARIA MARUSZCZYK
psycholog, trenerka, właścicielka Gruntowni m.maruszczyk@gruntownia.pl
psycholożka, trenerka, absolwentka SWPS, Szkoły Warsztatu i Treningu Psychologicznego INTRA, Szkoły Dramy Stosowanej, Kursu Interpersonalnego i Podstaw Pomagania Gestalt. Właścicielka Gruntowni. Mama dwóch córek.
Karolina Jóźwik
psycholog, trenerka
absolwentka UKSW. Trenerka umiejętności miękkich. Swoje doświadczenie zdobywała pracując w warszawskich NGO. Mama dwóch córek.
ALEKSANDRA STOLARSKA
psycholog, trenerka
psycholożka, trenerka, absolwentka UKSW. Doświadczenie zdobywała pracując w organizacjach NGO. Prowadziła warsztaty o tematyce motywacji, mnemotechnik, komunikacji, blended learning, grywalizacji, twórczości, przedsiębiorczości. Mama dwójki dzieci.
Agnieszka Pańtak
pedagog, trenerka
Z natury humanistka, z wykształcenia filolog-pedagog (KUL) i trener warsztatu
psychologicznego (UW), z potrzeby tworzenia samouk fotograf, z miłości żona i mama 3 dziewczynek w wieku przedszkolnym.
Anna Mikucka
psycholog, trenerka
absolwentka SWPS. Trenerka umiejętności miękkich po szkoleniu w ośrodku INTRA. członkini zarządu Stowarzyszenia Strefa Wzrostu.
KATARZYNA LEONIEWSKA
psycholog, trenerka
psycholożka, trenerka, absolwentka UW, rocznego studium z zakresu terapii uzależnień oraz Szkoły Treningu Psychologicznego INTRA. Koordynatorka i realizatorka projektu Stowarzyszenia STOP-KLATKA “Z książką w walizce”. Mama dwóch synów.
Program w liczbach
Liczba dzieci biorących udział w programie Poruszające Bajkach o Emocjach
Godzin opowiedzianych bajek
Dorosłych objętych programem Poruszające Bajki o Emocjach
Opinie wychowawczyń
Dzieci chętnie wracały do tematyki w zabawach dowolnych, co wskazuje, że wywarły na nich duże wrażenie.
Dzięki udziałowi w cyklu bajek o emocjach dzieci poznały różne sposoby uzewnętrzniania swoich uczuć w taki sposób, żeby nie krzywdzić innych.
Dzieci angażowały się w pomoc bohaterom bajek, wspólnie szukały rozwiązań. Uczyły się umiejętności czekania na swoją kolej!
Dzieci odniosły duże korzyści, co było zauważalne w ich zachowaniach. Po bajkach dzieci były spokojniejsze. Przyjemniej odnosiły się do siebie, potrafiły wytłumaczyć czyjeś trudne zachowanie.
Dzieci uzyskały większą świadomość emocji. Nauczyły się rozpoznawać i nazywać emocje, częściej obserwują inne osoby i reagują na emocje innych, były bardzo zainteresowane zajęciami
Dzieci poznały szereg nieznanych im instrumentów, nauczyły określać się rodzaje dźwięków.
Dzieci rozwinęły takie umiejętności jak:
- oswajanie się z „nową sytuacją”,
- wypowiadanie się na forum grupy,
- radzenie sobie w sytuacjach codziennych z naturalnym u dzieci zawstydzeniem,
- kształtowały umiejętności czekania na swoją kolej,
- dzielenia się zabawkami.
Dzieci podejmowały próby oceny postępowania bohaterów. Sytuacje przedstawiane, zaobserwowane w bajkach przenosiły na grunt codziennych zabaw, częściej mówiły o tym, co czują, nazywały własne stany emocjonalne.
Dzieci poznały szereg nieznanych im instrumentów, nauczyły określać się rodzaje dźwięków.