Roczny program Poruszające Bajki o Emocjach
Pamiętasz Klaudiusza, o którym pisałam na stronie głównej?
Kiedy miał 25 lat i skończył studia, nie wiedział, co chce robić w życiu i tak trafił do pracy, w której było mu źle, ale z niej nie zrezygnował. Pewnie dalej wykonuje te same obowiązki.
Ale przyjrzyjmy się jego przeszłości. Kiedy miał 18 lat zamykał swój pokój i grał na komputerze. Na jego biurku piętrzył się stos książek. Zerknął do nich na tydzień przed maturą. A na dzień przed egzaminami bardzo długo nie mógł zasnąć. Kolegom powiedział, że grał całą noc w gry.
Sześć lat wcześniej, do jego klasy doszła dziewczyna, która dużo się uczyła. Ale miała śmieszny akcent. Klaudiuszowi to nie przeszkadzało. Ale innym tak. Po roku rodzice przenieśli ją do innej szkoły.
W wieku 8 lat na lekcji Klaudiusz narysował kwiaty. Już nigdy tego nie zrobił. A następnego dnia jego mama została wezwana do szkoły, bo syn pobił kolegę.
Po szkole mama witała go słowami „obiad masz na stole”. I było to swoistego rodzaju powiedzenie „kocham Cię”, które jednak nigdy nie zostało usłyszane.
Jak widzisz, problemy Kladiusza zaczęły się gdzieś wcześniej. I w każdym momencie można je było skorygować.
Podczas mojej pracy z pacjentami Centrum Leczenia Nerwic dla Młodzieży w Zagórzu zrozumiałam, że ich problemy zostały usłyszane jakieś 13- 14, a niekiedy nawet 15 lat za późno. Wtedy zrodziło się we mnie przekonanie, że trzeba działać wcześniej. Dużo wcześniej.
I tak rozpoczęła się moja przygoda z programem Poruszające Bajki o Emocjach, który kierujemy do dzieci od 3 roku życia.
A dla Twojego dziecka, jakie warsztaty możemy poprowadzić?
EMOCJE
Znasz „czym skorupka za młodu nasiąknie”? Zapewne tak. Zatem nie zwlekaj dłużej i od dzisiaj zacznij przygotowywać dziecko na wyzwania, jakie niesie bycie w grupie rówieśniczej.
Program dedykowany dzieciom od 3 do 5 roku życia.
ZACHOWANIA SPOŁECZNE
Współpracy trzeba się nauczyć, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów również. Możesz wesprzeć swoje dziecko i oszczędzić mu masę cierpienia i zawodu.
Program dedykowany dzieciom od 5 do 9 roku życia.
POSTAWY
Nie żyjemy w próżni. Dziecko prędzej niż później zwróci uwagę na problemy dotyczące np. biedy, ubóstwa, ale także zetknie się z osobami niepełnosprawnymi. Przygotowujemy dzieci do rozumienia złożonych i trudnych tematów społecznych, aby lepiej funkcjonowały w szkole.
Program dedykowany dzieciom od 6 do 9 roku życia.
INTERWENCJE
Czasami w klasie lub grupie przedszkolnej źle się dzieje. Dzieci przestają chcieć chodzić do szkoły lub przedszkola. Zaczynają się kłócić, kłócić i kłócić… Spotyka ich krzywda lub same krzywdzą. Wiemy, że to bardzo trudne. Także dla rodziców.
Nie jesteście sami! Możemy Wam pomóc.
Program w liczbach
Liczba dzieci biorących udział w programie Poruszające Bajkach o Emocjach
Godzin opowiedzianych bajek
Dorosłych objętych programem Poruszające Bajki o Emocjach
Opinie wychowawczyń
Dzieci chętnie wracały do tematyki w zabawach dowolnych, co wskazuje, że wywarły na nich duże wrażenie.
Dzięki udziałowi w cyklu bajek o emocjach dzieci poznały różne sposoby uzewnętrzniania swoich uczuć w taki sposób, żeby nie krzywdzić innych.
Dzieci angażowały się w pomoc bohaterom bajek, wspólnie szukały rozwiązań. Uczyły się umiejętności czekania na swoją kolej!
Dzieci odniosły duże korzyści, co było zauważalne w ich zachowaniach. Po bajkach dzieci były spokojniejsze. Przyjemniej odnosiły się do siebie, potrafiły wytłumaczyć czyjeś trudne zachowanie.
Dzieci uzyskały większą świadomość emocji. Nauczyły się rozpoznawać i nazywać emocje, częściej obserwują inne osoby i reagują na emocje innych, były bardzo zainteresowane zajęciami
Dzieci poznały szereg nieznanych im instrumentów, nauczyły określać się rodzaje dźwięków.
Dzieci rozwinęły takie umiejętności jak:
- oswajanie się z „nową sytuacją”,
- wypowiadanie się na forum grupy,
- radzenie sobie w sytuacjach codziennych z naturalnym u dzieci zawstydzeniem,
- kształtowały umiejętności czekania na swoją kolej,
- dzielenia się zabawkami.
Dzieci podejmowały próby oceny postępowania bohaterów. Sytuacje przedstawiane, zaobserwowane w bajkach przenosiły na grunt codziennych zabaw, częściej mówiły o tym, co czują, nazywały własne stany emocjonalne.
Dzieci poznały szereg nieznanych im instrumentów, nauczyły określać się rodzaje dźwięków.
NASZ ZESPÓŁ
Jesteśmy grupą psycholożek, pedagożek i trenerek, które swoje umiejętności mogą podeprzeć dyplomami i certyfikatami
MARIA MARUSZCZYK
psycholożka, trenerka, właścicielka Gruntowni m.maruszczyk@gruntownia.pl
psycholożka, trenerka, absolwentka SWPS, Szkoły Warsztatu i Treningu Psychologicznego INTRA, Szkoły Dramy Stosowanej, Kursu Interpersonalnego i Podstaw Pomagania Gestalt. Właścicielka Gruntowni.
Karolina Jóźwik
psycholożka, trenerka
absolwentka UKSW. Trenerka umiejętności miękkich. Swoje doświadczenie zdobywała pracując w warszawskich NGO.
ALEKSANDRA STOLARSKA
psycholożka, trenerka
psycholożka, trenerka, absolwentka UKSW. Doświadczenie zdobywała pracując w organizacjach NGO. Prowadziła warsztaty o tematyce motywacji, mnemotechnik, komunikacji, blended learning, grywalizacji, twórczości, przedsiębiorczości.
Anna Mikucka
psycholożka, trenerka
absolwentka SWPS. Trenerka umiejętności miękkich po szkoleniu w ośrodku INTRA. członkini zarządu Stowarzyszenia Strefa Wzrostu.
KATARZYNA LEONIEWSKA
psycholożka, trenerka
psycholożka, trenerka, absolwentka UW, rocznego studium z zakresu terapii uzależnień oraz Szkoły Treningu Psychologicznego INTRA. Koordynatorka i realizatorka projektu Stowarzyszenia STOP-KLATKA “Z książką w walizce”.