Poruszające bajki o emocjach

Opowiadamy bajki, które pomagają rodzicom i nauczycielom wprowadzić dzieci w skomplikowany świat relacji międzyludzkich.

Czy film jest wart niż 1000 słów? Możliwe. Zatem obejrzyj, jak pracujemy i po co 🙂

Opinie wychowawczyń

Dzieci chętnie wracały do tematyki w zabawach dowolnych, co wskazuje, że wywarły na nich duże wrażenie.

Wychowawczyni z przedszkola nr 189

Dzięki udziałowi w cyklu bajek o emocjach dzieci poznały różne sposoby uzewnętrzniania swoich uczuć w taki sposób, żeby nie krzywdzić innych.

Wychowawczyni z przedszkola nr 78

Dzieci angażowały się w pomoc bohaterom bajek, wspólnie szukały rozwiązań. Uczyły się umiejętności czekania na swoją kolej!

Wychowawczyni z przedszkola nr 146

Dzieci odniosły duże korzyści, co było zauważalne w ich zachowaniach. Po bajkach dzieci były spokojniejsze. Przyjemniej odnosiły się do siebie, potrafiły wytłumaczyć czyjeś trudne zachowanie.

Wychowawczyni z przedszkola nr 28

Dzieci uzyskały większą świadomość emocji. Nauczyły się rozpoznawać i nazywać emocje, częściej obserwują inne osoby i reagują na emocje innych, były bardzo zainteresowane zajęciami

Wychowawczyni z przedszkola nr 313

Dzieci poznały szereg nieznanych im instrumentów, nauczyły określać się rodzaje dźwięków. 

Wychowawczyni z przedszkola nr 313

Dzieci rozwinęły takie umiejętności jak:

  • oswajanie się z „nową sytuacją”,
  • wypowiadanie się na forum grupy,
  • radzenie sobie w sytuacjach codziennych z naturalnym u dzieci zawstydzeniem,
  • kształtowały umiejętności czekania na swoją kolej,
  • dzielenia się zabawkami.

Dzieci podejmowały próby oceny postępowania bohaterów. Sytuacje przedstawiane, zaobserwowane w bajkach przenosiły na grunt codziennych zabaw, częściej mówiły o tym, co czują, nazywały własne stany emocjonalne.

Wychowawczyni z przedszkola nr 146

Dzieci poznały szereg nieznanych im instrumentów, nauczyły określać się rodzaje dźwięków. 

Wychowawczyni z przedszkola nr 313

Liczba dzieci, która usłyszała bajki o emocjach

Liczba godzin opowiedzianych bajek

Bajek psychoedukacyjnych i terapeutycznych

Poznaj nasz zespoł

Maria Maruszczyk

Maria Maruszczyk

psycholożka, trenerka, właścicielka Gruntowni m.maruszczyk@gruntownia.pl

psycholożka, trenerka, absolwentka SWPS, Szkoły Warsztatu i Treningu Psychologicznego INTRA, Szkoły Dramy Stosowanej, Kursu Interpersonalnego i Podstaw Pomagania Gestalt. Właścicielka Gruntowni.

Karolina Jóźwik

Karolina Jóźwik

psycholożka, trenerka

absolwentka UKSW. Trenerka umiejętności miękkich. Swoje doświadczenie zdobywała pracując w warszawskich NGO.

Aleksandra Stolarska

Aleksandra Stolarska

psycholożka, trenerka

psycholożka, trenerka, absolwentka UKSW. Doświadczenie zdobywała pracując w organizacjach NGO. Prowadziła warsztaty o tematyce motywacji, mnemotechnik, komunikacji, blended learning, grywalizacji, twórczości, przedsiębiorczości.

Anna Mikucka

Anna Mikucka

psycholożka, trenerka

absolwentka SWPS. Trenerka umiejętności miękkich po szkoleniu w ośrodku INTRA. członkini zarządu Stowarzyszenia Strefa Wzrostu. 

Katarzyna Leoniewska

Katarzyna Leoniewska

psycholożka, trenerka

psycholożka, trenerka, absolwentka UW, rocznego studium z zakresu terapii uzależnień oraz Szkoły Treningu Psychologicznego INTRA. Koordynatorka i realizatorka projektu Stowarzyszenia STOP-KLATKA “Z książką w walizce”.

Agnieszka Pańtak

Agnieszka Pańtak

pedagożka, trenerka

pedagog z zamiłowania, trenerka, mama trójki dzieci.

Na czym polegają warsztaty?

Dzieci stają się bohaterami naszych bajek. Wyobrażają sobie, że są podróżnikami, czy zwierzętami z Mruczącego Lasu. Czy wiesz, jakie dźwięki wydaje taki las? Wspólnie z dziećmi mruczymy, śpiewamy, gramy na instrumentach intuicyjnych. Wszystko po to, aby spotkać postać (podgrywaną przez jedną z nas). Ma ona problem ze swoimi emocjami. Dzieci rozpoznają to uczucie, nazywają je i szukają sposobów na ich opanowanie. Kiedy kończymy warsztaty, wychodzimy z roli zwierzątek i omawiamy nasze bajkowe doświadczenie. Szukamy podobnych sytuacji w prawdziwym życiu. Dzięki temu dzieci rozumieją bardziej siebie i innych. Doskonale rozpoznają emocje w życiu codziennym i potrafią sobie z nimi poradzić.

Nasz cel

Uczymy dzieci, jak radzić sobie z emocjami. Te umiejętności gwarantują nam przetrwanie nawet wtedy, kiedy jest ciężko. Gdy wiemy, co czujemy, dbamy o swoje potrzeby, relacje, umiemy prosić o pomoc lub samodzielnie stawiać czoła wyzwaniom. I właśnie tego uczymy uczestników i czestniczki programu.

Organizacja programu

• TEMATY I cykl bajek dla dzieci 4-5 lat: o wszystkich emocjach, frustracja, złość, wdzięczność i rozczarowanie, strach, smutek, wstyd, zazdrość, duma, radość.

TEMATY II cyklu bajek dla dzieci 5 – 9 lat: współpraca, radzenie sobie z porażką, komunikacja, kłótnia, asertywność, stawianie granic, optymizm, po co są zasady, samoregulacja, umiejętność pożegnania.

• Pracujemy z grupami przedszkolnymi oraz klasami 1- 3 szkoły podstawowej.

• Bajki prowadzą 2 trenerki z wyższym wykształceniem kierunkowym (psychologia, pedagogika).

• Warsztaty odbywają się raz w miesiącu w przedszkolu lub szkole.

• Bajki trwają od 45 do 60 minut.

Warsztaty są sercem programu. Jednak kluczowym elementem pozostają materiały edukacyjne dla rodziców i nauczycieli.

Pomogą one zarówno rodzicom jak i nauczycielom w trudnej niekiedy i emocjonalnej codzienności. Jest to o tyle ważne, że dziecko uczy się właśnie od Was, jak radzić sobie z uczuciami.

Jak wygląda program?

Bajki dla dzieci

10 bajek dla dzieci, 1 x w miesiącu w grupie przedszkolnej lub klasie.

Są to warsztaty, angażujące przedstawienia, w których dzieci stają się bohaterami. Poprzez fabułę, instrumenty intuicyjne, improwizację, szlifują: rozpoznawanie emocji, zarządzanie nimi, trenują umiejętności budowania relacji.

Dzięki temu dzieci mają za sobą dobrą praktykę zarządzania swoimi emocjami. To baza, z której możesz codziennie czerpać, przypominając sobie postacie z poszczególnych bajek

i pokazywać, jak można poradzić sobie z sytuacją konfliktową.

Materiały dla nauczycieli

Materiały edukacyjne dla nauczycieli. Segregator z kompletem opracowań dotyczącym każdej emocji z każdej bajki.

Dzięki swojej obecności na warsztatach to właśnie nauczyciele zapewniają ugruntowanie doświadczenia z bajek.  Korzystają z mocy opowieści i w sytuacjach trudnych odwołują się do wypracowanych sposobów radzenia sobie z emocjami i konfliktami przez dzieci.

Poprzez to pogłębiają doświadczenie dzieci z warsztatów. Zyskują nową metodę do pracy wychowawczej oraz zasób ćwiczeń z zakresu edukacji emocjonalnej.

Materiały dla rodziców

Materiały edukacyjne dla rodziców w postaci kursu, który jest wysyłany na skrzynkę mailową.

Dzięki opisowi bajki oraz wprowadzaniu w zagadnienie konkretnej emocji, propozycji ćwiczeń indywidualnych, rodzice wiedzą, jak zaopiekować emocje dziecka.

Korzystają z opowieści i bajek, mogą odwołać się do doświadczenia dziecka w przedszkolu i szlifować umiejętności radzenia sobie z emocjami w domu. Poprzez ćwiczenia indywidualne rodzice zyskują świadomość swoich zachowań wspierających dzieci. Dzięki temu mają szansę utrwalać relacje z dziećmi, które są najlepszą gwarancją dobrego rozwoju dziecka.

Spotkania

Spotkania (off-line/ on-line) z rodzicami i nauczycielami dzieci.

Podczas warsztatów poruszane będą tematy związane z emocjami dziecka i dorosłego.

Dzięki warsztatom dorośli wyjdą z nich z konkretnymi umiejętnościami wychowawczymi. Będą świadomi: różnicy między konsekwencjami a karami, pochwałami a informacjami zwrotnymi.

Praktyka czyni mistrza! A przecież dzieci bardzo wzorują się na nas, dorosłych, zatem warto zadbać również

o swoje kompetencje.

Bonusy

Dodatki: instrumenty intuicyjne, tablica pomiaru nastroju, ewaluacja.

Dzieci GRAJĄ na instrumentach, tj. bęben oceaniczny, kije deszczowe, kubki burzowe, kalimby. Grupa otrzymuje TABLICĘ POMIARU NASTROJU, która jest zaadaptowanym narzędziem stworzonym na Yale University. Dzięki niemu nauczyciele codziennie mogą pracować z emocjami dzieci.

EWALUACJA. Prowadzimy grupowe wywiady z dziećmi przed i po całym cyklu bajek. Raport z wywiadów otrzymują rodzice i nauczyciele, aby dowiedzieć się o postępach dzieci. My dzięki systematycznej ewaluacji, wiemy, że jesteśmy skuteczne.

Tablica pomiaru nastroju

Dzięki niej nauczyciele mogą codziennie zapraszać dzieci do monitorowania swoich uczuć. Pozwala to im na obserwację, jakie emocje towarzyszą grupie i poszczególnym dzieciom.

Kolorowanka

Każde dziecko otrzymuje kolorowankę do zabawy w domu. A ponieważ (zwykle) jeszcze nie czytają, będą potrzebowały do pomocy kogoś dorosłego. I tak może rozpocząć się rozmowa o emocjach.

Wywiady grupowe – ewaluacja

Sprawdzamy efekty programu. Dzięki grupowym wywiadom, które prowadzimy przed bajkami i po nich, jesteśmy pewne, że dzieci mają większy zasób słownictwa emocjonalnego i lepiej rozpoznają emocje.

Program dopasowany jest to wieku uczestników

EMOCJE

Znasz „czym skorupka za młodu nasiąknie”? Zapewne tak. Zatem nie zwlekaj dłużej i od dzisiaj zacznij przygotowywać dziecko na wyzwania, jakie niesie bycie w grupie rówieśniczej.

Program dedykowany dzieciom od 3 do 5 roku życia.

ZACHOWANIA SPOŁECZNE

Współpracy trzeba się nauczyć, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów również. Możesz wesprzeć swoje dziecko i oszczędzić mu masę cierpienia i zawodu.

Program dedykowany dzieciom od 5 do 9 roku życia.

POSTAWY

Nie żyjemy w próżni. Dziecko prędzej niż później zwróci uwagę na problemy dotyczące np. biedy, ubóstwa, ale także zetknie się z osobami niepełnosprawnymi. Przygotowujemy dzieci do rozumienia złożonych i trudnych tematów społecznych, aby lepiej funkcjonowały w szkole.

Program dedykowany dzieciom od 6 do 9 roku życia.

INTERWENCJE

Czasami w klasie lub grupie przedszkolnej źle się dzieje. Dzieci przestają chcieć chodzić do szkoły lub przedszkola. Zaczynają się kłócić, kłócić i kłócić… Spotyka ich krzywda lub same krzywdzą. Wiemy, że to bardzo trudne. Także dla rodziców. 

Nie jesteście sami! Możemy Wam pomóc.

Tematy warsztatów Bajek o Emocjach

Zazdrość

Karawana przemierza pustynię. Każdy z jej uczestników niesie zabawki dla dzieci z dalekich krain. Czy uda im się przejść spokojnie? Czy spotkają Zielonego Księcia, który kradnie zabawki napotkanym karawanom? Czemu się tak zachowuje?

Strach

Indiańskie plemię Błyszczące Strzały od kilku tygodni prosi o deszcz. Jednak ciągle panuje susza. Ależ zaraz! Podczas wspólnego przywoływania deszczu  nie ma Cichej Trawy? Gdzie się podziewa? Czemu nie przychodzi na wieczorne prośby?

Kalimba wartościowe bajki dla dzieci

O wszystkich emocjach

Mieszkańcy wioski Kokoriko wiodą szczęśliwy żywot. Mieszkają w pięknym miejscu, wykonują swoje zawody. Towarzyszy im wiele uczuć. I mieszka tam też Kalimba. Dziewczynka o niebieskich włosach. Zupełnie nie rozumie zachowania mieszkańców Kokoriko. Czy dojdą do porozumienia? Czy pomogą jej zrozumieć, co to są emocje?

Frustracja

Dyzio wraz z kolegami górnikami pracują w kopalni cały dzień. Kiedy czas opóścic ciemne i ciasne korytarze trzeba ustawić się w kolejkę do windy. Dyzio tego nie umie. Przepycha się, chcą być zawsze pierwszy. Co na to inni górnicy? Czy uda im się pomóc Dyziowi poradzić sobie z frustracją?

Smutek

Zwierzątka w Dębowym Lesie bawią się doskonale. Jednak podczas zajęć w ich przedszkolu orientują się, że brakuje Wilczki. Czy odnajdą swoją przyjaciółkę? Czy pomogą jej poradzić sobie ze smutkiem?

Kalimba wartościowe bajki dla dzieci

Radość

Kalimba, dziewczyna o niebieskich włosach postanawia sprawdzić, co słychac u jej starch znajomych: Cichej Trawy, Dyzia, czy Zajączka. Jak wygląda ich życie, kiedy już potrafia radzić sobie z trudnymi uczuciami?

Rozczarowanie

W Fabryce Św. Mikołaja Elfy i Krasnoludki pracowicie pakują zrobione przez siebie zabawki. Trzeba przecież, aby każde dziecko otrzymało prezent pod choinkę. Św. Mikołaj jednak obwieszcza, że muszą przerwać pracę, ponieważ otrzymał bardzo osobliwy list. Co w nim jest? 

Duma

W dalekich Chinach jest klasztor, gdzie szkolą się wojownicy i wojowniczki Dobra. Ich Wielki Mistrz wyznaczył przed nimi dzisiaj trudne zadania, lecz dzięki nim będą umieli rozróżnić dumę od szczęścia. Czy im się to uda?

bajka edukacyjna o wstydzie Ludwiczek

Wstyd

W Mruczącym Lesie mieszka wiele zwierzątek i właśnie do ich Leśnego Przedszkola przychodzi nowy kolega. Zajączek. Ale zupełnie się nie odzywa? Dlaczego? Czy zwierzątka pomogą mu oswoić się z nowym miejscem?

Złość

Podróżnicy zwiedzają ciekawe krainy. Docierają również do wyspy, którą rządzi Królowa Szarlotka. Czemuż jej poddani są smutni i wystraszeni? Czy Podróżnicy pomogą mieszkańcom uporać się z problemem, jaki trafi Królową?

Do jakiego wieku dopasowane są bajki?

Program skierowany jest do dzieci od 3 do 9 roku życia. Warsztaty dopasowane są do wieku odbiorców i zaprojektowane na podstawie naszych poprzednich doświadczeń.

Jak wyglądają warsztaty?

Dzieci stają się bohaterami naszych bajek. Wyobrażają sobie, że są podróżnikami, czy zwierzętami z Mruczącego Lasu. Czy wiesz, jakie dźwięki wydaje taki las? Wspólnie z dziećmi mruczymy, śpiewamy, gramy na instrumentach intuicyjnych. Wszystko po to, aby spotkać postać (podgrywaną przez jedną z nas). Ma ona problem ze swoimi emocjami. Dzieci rozpoznają to uczucie, nazywają je i szukają sposobów na ich opanowanie. Kiedy kończymy warsztaty, wychodzimy z roli zwierzątek i omawiamy nasze bajkowe doświadczenie. Szukamy podobnych sytuacji w prawdziwym życiu. Dzięki temu dzieci rozumieją bardziej siebie i innych. Doskonale rozpoznają emocje w życiu codziennym i potrafią sobie z nimi poradzić.

Jaki jest cel warsztatów?

Uczymy dzieci, jak radzić sobie z emocjami. Te umiejętności gwarantują nam przetrwanie nawet wtedy, kiedy jest ciężko. Gdy wiemy, co czujemy, dbamy o swoje potrzeby, relacje, umiemy prosić o pomoc lub samodzielnie stawiać czoła wyzwaniom. I właśnie tego uczymy uczestników i uczestniczki programu.

Jak wyglądają warsztaty w pandemii?

Nasze trenerki w przedszkolu noszą przyłbice, dezynfekują ręce oraz sprzęty potrzebne do warsztatów. Zachowują dystans społeczny z innymi nauczycielami. Warsztaty prowadzone są w grupach przedszkolnych, więc dzieci nie mieszają się.

Co dokładnie zawiera program?
  • Warsztaty dla dzieci,
  • Kolorowankę A3,
  • Spotkania z nauczycielami,
  • Kurs on-line dla rodziców,
  • Tablicę pomiaru nastroju do grupy,
  • Materiały edukacyjne dla nauczycieli,
  • Wywiady przed i po bajkach, aby zobaczyć rezultaty naszego programu.

 

Miesięczny udział jednego dziecka w programie Poruszające Bajki o Emocjach

 Opłata jest stała, zależna od liczby dzieci w grupie, a nie według frekwencji za zajęciach.

Ważne: oferujemy także zniżki nawet ze względu na liczbę grup w przedszkolu/ szkole biorących udział w programie.

Pakiet 1 Podstawa

 

20 złotych zamiast 50

za jedne zajęcia dziecka w grupie

Pakiet 2 Standard

30 złotych zamiast 60

za jedne zajęcia dziecka w grupie

Pakiet 3 Premium

80 złotych zamiast 1100

za jedne zajęcia dziecka w grupie

10 warsztatów prowadzonych 1 x w miesiącu + KOLOROWANKA

Grupowy monitoring postępów dzieci poprzez poprowadzenie wywiadów grupowych przed i po bajkach

TABLICA POMIARU NASTROJU

Spotkanie dla nauczycieli i rodziców wprowadzające w program o emocjach, wychowaniu, wspieraniu dzieci (2 h on-line/ offline)

Materiały edukacyjne

– dla nauczycieli: segregator z ćwiczeniami + TABLICA POMIARU NASTROJU

– dla rodziców: kurs on-line/ ebook PDF

Indywidualna konsultacja rodzinna (np. 2 x 1 h)

Indywidualny monitoring postępów dzieci – badanie testem Skala Inteligencji Emocjonalnej, udzielenie informacji w postaci raportu

10 warsztatów prowadzonych 1 x w miesiącu + KOLOROWANKA

Grupowy monitoring postępów dzieci poprzez poprowadzenie wywiadów grupowych przed i po bajkach

TABLICA POMIARU NASTROJU

Spotkanie dla nauczycieli i rodziców wprowadzające w program o emocjach, wychowaniu, wspieraniu dzieci (2 h on-line/ offline)

Materiały edukacyjne

– dla nauczycieli: segregator z ćwiczeniami + TABLICA POMIARU NASTROJU

– dla rodziców: kurs on-line/ ebook PDF

Indywidualna konsultacja rodzinna (np. 2 x 1 h)

Indywidualny monitoring postępów dzieci – badanie testem Skala Inteligencji Emocjonalnej, udzielenie informacji w postaci raportu

10 warsztatów prowadzonych 1 x w miesiącu + KOLOROWANKA

Grupowy monitoring postępów dzieci poprzez poprowadzenie wywiadów grupowych przed i po bajkach

TABLICA POMIARU NASTROJU

Spotkanie dla nauczycieli i rodziców wprowadzające w program o emocjach, wychowaniu, wspieraniu dzieci (2 h on-line/ offline)

Materiały edukacyjne

– dla nauczycieli: segregator z ćwiczeniami + TABLICA POMIARU NASTROJU

– dla rodziców: kurs on-line/ ebook PDF

Indywidualna konsultacja rodzinna (np. 2 x 1 h)

Indywidualny monitoring postępów dzieci – badanie testem Skala Inteligencji Emocjonalnej, udzielenie informacji w postaci raportu

11 + 15 =

Do zobaczenia!

Gruntownia Centrum Dobrych szkoleń drama dla dzieci

Dane kontaktowe:

kontakt@gruntownia.pl

www.gruntownia.pl 

Maria tel. 514 738 413

Magda tel. 505 956 980